Dla Autorów
Archiwum Historii i Filozofii Medycyny zamieszcza opracowania z zakresu historii i filozofii medycyny – prace oryginalne, poglądowe, kazuistyczne, sprawozdania ze zjazdów i konferencji, recenzje książek.
Zasady przygotowywania pracy w formacie PDF.
Zasady etyki publikacyjnej czasopisma naukowego „Archiwum Historii i Filozofii Medycyny”
Celem „Zasad etyki publikacyjnej” jest zapobieganie przejawom nieuczciwych praktyk publikacyjnych i nierzetelności naukowej oraz zachowanie jak najwyższych standardów etycznych przy wydawaniu czasopisma naukowego „Archiwum Historii i Filozofii Medycyny”, zwanego dalej „czasopismem naukowym”, którego wydawcą jest Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia z Lublina, zwany dalej „Wydawcą”.
„Zasady etyki publikacyjnej” obejmują zasady etyczne dotyczące:
- Wydawcy i organów czasopisma naukowego
- autorów czasopisma naukowego, zwanych dalej „Autorami”, a odpowiednio także współautorów w przypadku tekstów wieloautorskich
- recenzentów czasopisma naukowego, zwanych dalej „Recenzentami”
„Zasady etyki publikacyjnej” zostały oparte na wytycznych Komitetu do spraw Etyki Publikacji (COPE – Committee on Publication Ethics) oraz na Kodeksie etyki pracownika naukowego, opracowanym przez Komisję do spraw etyki w nauce i uchwalonym przez Zgromadzenie Ogólne Polskiej Akademii Nauk .
I. ZASADY ETYCZNE DOTYCZĄCE WYDAWCY
- Decyzja o publikacji poszczególnych tekstów jest podejmowana ze względu na cele i założenia programowe czasopisma naukowego oraz tematykę tekstu i jego przydatność dla nauki i praktyki, oryginalność, a także zastosowane metody badawcze, dobór źródeł oraz komunikatywność przekazu.
- Wydawca oraz organy czasopisma naukowego dbają o jak najwyższy poziom merytoryczny czasopisma naukowego oraz realizację przyjętych celów i założeń programowych. Działają w poszanowaniu wolności badań naukowych, dbając o uczciwość i niezależność od zewnętrznych wpływów na publikowane treści. Stosują wszelkie dostępne środki w celu zapobiegania plagiatom i publikacji nierzetelnych danych.
- W piśmie przewodnim należy zamieścić oświadczenie, że nadesłana praca nie była dotąd nigdzie publikowana, ani też nie została złożona do druku w innym czasopiśmie.
- Prace podlegają recenzji, przy czym recenzenci nie znają nazwisk autorów, ani też nazwy ośrodka, z którego praca pochodzi.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian dotyczących niezbędnych poprawek i skrótów – bez uzgodnienia z autorem.
- Zrecenzowana praca może zostać zwrócona autorowi w celu wprowadzenia zasugerowanych przez recenzenta zmian.
- Prace nie zaakceptowane zostają zwrócone autorom wraz z recenzjami.
- Ostatecznym zatwierdzeniem pracy do druku jest podpisanie przez autora korekty tzw. szczotki po wprowadzeniu poprawek błędów drukarskich.
- Autorzy nie otrzymują wynagrodzenia za prace opublikowane na łamach AHiFM.
- Autorzy muszą uiścić opłatę związaną z poniesieniem kosztów przygotowania publikacji w postaci elektronicznej bądź druku w wysokości 500 zł; opłata ta umożliwia otwarty dostęp (open access) do publikacji. Na indywidualną prośbę Redakcja rozważy możliwość odstąpienia od opłaty.
- Z chwilą akceptacji do druku autor przekazuje prawa autorskie do pracy Redakcji AHiFM.
- Redakcja wymaga od autorów publikacji ujawnienia wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), przy czym główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający manuskrypt.
- Wymagania wobec Autorów oraz zasady recenzowania artykułów są jawne i publicznie dostępne.
- Wydawca stwarza możliwość dyskusji nad artykułem po jego opublikowaniu, w szczególności w formie artykułów dyskusyjnych, recenzji lub listów do redakcji.
- Do czasu publikacji Wydawca nie ujawnia żadnych informacji o przekazanym do publikacji tekście nikomu poza Autorami, Recenzentami oraz innymi osobami, których udział w procesie wydawniczym jest niezbędny.
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub naruszenia zasad etycznych bądź dobrych praktyk przez Autora, Recenzenta, lub inne osoby związane z procesem wydawniczym, Wydawca obowiązany jest podjąć odpowiednie działania naprawcze, dyscyplinarne lub podjąć określone działania przewidziane prawem.
- Do czasu publikacji informacje pozyskane w procesie oceny publikacji, jak również odrzucone artykuły, bądź ich fragmenty, nie mogą być wykorzystane w badaniach własnych przez osoby związane z Wydawcą lub wchodzące w skład organów czasopisma, bez wyraźnej, pisemnej zgody Autora.
- Wydawca zapewnia poufność i bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych zgodnie z przepisami prawa na warunkach i zasadach określonych w klauzuli informacyjnej udostępnianej osobom, których dane są przetwarzane.
II. ZASADY ETYCZNE DOTYCZĄCE AUTORÓW
- Autor jest obowiązany przekazać do publikacji tekst oryginalny, który ani w całości, ani w żadnej części nie stanowi plagiatu lub tzw. autoplagiatu (powtórzenia całości lub fragmentów wcześniejszych publikacji Autora). Współczynnik podobieństwa dla całego tekstu nie powinien przekraczać 5% w przypadku tekstów w języku polskim i 10% w przypadku tekstów w języku angielskim. Teksty przekraczające te wartości, albo budzące wątpliwości co do oryginalności z innych względów, będą podlegały dodatkowej weryfikacji.
- Autor zapewnia, że w odniesieniu do przekazywanego tekstu nie zachodzi:
1) tzw. ghostwriting – który ma miejsce wówczas, gdy ktoś, kto wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, nie ujawnia swojego udziału jako jeden z Autorów, ani nie wskazuje się jego roli w jakikolwiek inny sposób
2) tzw. guest authorship – który ma miejsce wówczas, gdy udział danej osoby jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest ona wskazywana jako Autor - Autor zapewnia, że przekazywane Wydawcy prawa autorskie do utworu nie będą ograniczone jakimikolwiek prawami osób trzecich, korzystanie z utworu i rozporządzanie nim przez Wydawcę nie będzie naruszać dóbr osobistych ani praw osób trzecich. W przypadku gdy w opracowaniu wykorzystano inne prace naukowe lub materiały źródłowe, powinny one zostać odpowiednio przywołane lub zacytowane. Autor przekazujący do publikacji tekst wieloautorski (pracę zbiorową) powinien zapewnić, żeby wszyscy Współautorzy widzieli i zatwierdzili ostateczną wersję artykułu oraz zgodzili się na jego publikację. Brak zastosowania się do tych zaleceń będzie traktowany jako przejaw nierzetelności naukowej i uznawany za przekroczenie zasad etycznych.
- W przypadku prac zbiorowych Autorzy obowiązani są określić autorstwo poszczególnych fragmentów tekstu albo zadeklarować, że są Współautorami w częściach równych.
- Teksty przekazywane do publikacji, zawierające wyniki badań, winny spełniać standardy uczciwości i rzetelności naukowej, a same badania powinny być przeprowadzone z poszanowaniem przepisów prawa i zasad etyki naukowej, w uczciwy i rzetelny sposób, w szczególności bez fałszowania lub fabrykowania wyników.
- Autorzy powinni prezentować przede wszystkim wyniki własnych badań.
- Autorzy powinni dążyć do jasnego, zrozumiałego i jednoznacznego opisu stosowanych metod, aby ich wyniki mogły zostać zweryfikowane przez innych.
- Autor, a w przypadku prac zbiorowych, każdy z Autorów odpowiednio do udziału w przygotowaniu tekstu, ponosi odpowiedzialność za naruszenia prawa lub standardów etyki i rzetelności naukowej.
- Redakcja powinna uzyskać informację o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów („financial disclosure”).
- W przypadku gdy Autor dostrzeże znaczące błędy lub nieścisłości w opublikowanym tekście obowiązany jest niezwłocznie powiadomić Redakcję lub bezpośrednio Wydawcę oraz współpracować z nimi w celu opublikowania sprostowania lub innego sposobu ujawnienia błędu.
III. ZASADY ETYCZNE DOTYCZĄCE RECENZENTÓW
- Uwagi i opinie zawarte w recenzji winny być rzeczowe, odpowiednio uzasadnione i nie odnosić się do osoby Autora. Recenzent powinien, w miarę możliwości, wskazywać, w jaki sposób Autor może poprawić tekst w określonym aspekcie. Recenzent także powinien wskazywać poziom istotności zgłaszanych uwag lub zastrzeżeń. Recenzent powinien wskazać publikacje, na które nie powołał się Autor, a które są niezbędne dla zachowania rzetelności naukowej recenzowanego tekstu.
- Recenzent winien zawiadomić Redakcję lub bezpośrednio Wydawcę o każdej okoliczności, która może być podstawą do nieprzyjęcia artykułu do publikacji. Recenzent powinien poinformować o każdym znaczącym podobieństwie, częściowym pokrywaniu się treści recenzowanej pracy z jakąkolwiek inną opublikowaną i znaną mu pracą lub podejrzeniu plagiatu lub każdej innej formie nierzetelności naukowej.
- Recenzent, który z jakiegokolwiek powodu nie może zrecenzować danego tekstu, w szczególności w przypadku gdy uznaje, że nie posiada odpowiednich kompetencji naukowych lub wie, że sporządzenie recenzji w proponowanym albo uzgodnionym terminie nie będzie możliwe, powinien o tym niezwłocznie poinformować.
- Recenzje powinny być dokonane obiektywnie. Dokonując oceny tekstu Recenzent winien zachować uczciwość, obiektywizm, rzetelność i skrupulatność. Recenzent powinien jasno wyrażać swoje poglądy, popierając je odpowiednimi argumentami. Powinnością Recenzenta jest powstrzymanie się od sporządzenia recenzji opracowania, w przypadku gdy zachodzi konflikt interesów.
- Recenzent obowiązany jest do utrzymania poufności w zakresie związanym z recenzowanym tekstem. Recenzentowi nie wolno okazywać recenzowanego tekstu, ani dyskutować na jego temat z osobami trzecimi.
- Do czasu publikacji tekstu recenzentowi nie wolno wykorzystywać dla własnych korzyści lub potrzeb treści zawartych w recenzowanym tekście.
- Nazwiska Recenzentów poszczególnych tekstów nie są ujawniane autorom. Może być publikowana lista Recenzentów współpracujących z czasopismem naukowym, bez wskazywania konkretnych publikacji, które były recenzowane przez poszczególnych Recenzentów.
IV. ZASADY SZCZEGÓŁOWE PRZYGOTOWYWANIA PRAC
- Prace należy składać na nośniku elektronicznym wraz z wydrukiem w 3 egzemplarzach.
- Tekst powinien być napisany jednostronnie, w formacie A4, czcionką Times New Roman o rozmiarze 12 pkt. i interlinii 1,5, bez adiustacji (tj. wytłuszczeń, podkreśleń, wcięć akapitowych, itp.).
- Tekst główny pracy powinien być poprzedzony:
- imieniem i nazwiskiem autora
- tytułem (w języku polskim i angielskim)
- słowami kluczowymi (w języku polskim i angielskim)
- streszczeniem (w języku polskim i angielskim
- Tabele i ryciny
- dołączone na osobnych stronach opatrzone tytułem w języku polskim i angielskim,
- ryciny powinny być ponumerowane cyframi arabskimi i w razie konieczności podpisane na odwrotnej stronie
- ekst pracy powinien zawierać wskazanie miejsca, w którym mają się w nim pojawić ryciny i tabele wszelkie obrazy, jakie mają pojawić się w tekście muszą być ponadto dołączone na nośnikach elektronicznych (płyta CD) w rozdzielczości minimum 300 dpi
- Piśmiennictwo
- powinno być napisane na oddzielnej stronie – wg kolejności cytowania. W tekście winny znaleźć się odpowiednie odnośniki (w nawiasach kwadratowych np. [1])
- należy podać numer pozycji; nazwiska autorów i pierwsze litery imion PRZECINEK (w przypadku, gdy jest więcej niż trzech autorów, należy podać pierwszych trzech i dodać „i wsp.”) tytuł pracy zapisany kursywą PRZECINEK nazwa wydawnictwa PRZECINEK miasto (kraj) i rok wydania PRZECINEK cytowane strony (pierwsza i ostatnia rozdzielone półpauzą) KROPKA np.:
[1] Grzybowski A., Pactwa W., Bolesław Gepner (1835-1913) ‒ uczeń Albrechta von Graefego oraz ordynator Instytutu Oftalmicznego w Warszawie. Archiwum Historii i Filozofii Medycyny, Poznań, (Polska), 2021, 32–38.
- w przypadku powoływania się na pozycje tłumaczone, zapis powinien być uzupełniony o nazwisko tłumacza, tj. należy podać numer pozycji; nazwiska autorów i pierwsze litery imion PRZECINEK (w przypadku, gdy jest więcej niż trzech autorów, należy podać pierwszych trzech i dodać „i wsp.”) PRZECINEK tytuł pracy zapisany kursywą PRZECINEK nazwisko tłumacza i pierwsza litera jego imienia PRZECINEK nazwa wydawnictwa PRZECINEK miasto (kraj) i rok wydania PRZECINEK cytowane strony (pierwsza i ostatnia rozdzielone półpauzą) KROPKA
(np.: [1] Sargeant A., Marketing w organizacjach non profit, tłum. Kisiel W., Oficyna Ekonomiczna, Kraków (Polska) 2004, 30–31.).
- w przypadku powoływania się na artykuł lub rozdział zamieszczony w książce lub czasopiśmie, zapis powinien wyglądać następująco: należy podać numer pozycji; nazwiska autorów i pierwsze litery imion PRZECINEK (w przypadku, gdy jest więcej niż trzech autorów, należy podać pierwszych trzech i dodać „i wsp.”) tytuł pracy zapisany kursywą [W:]
np.: [1] Hinc S., Przyjęcie organizacji marketingowej [w]:
Następnie:
a. Tytuł czasopisma pisany kursywą z zastosowaniem obowiązujących skrótów (wg Index Medicus) PRZECINEK rok PRZECINEK tom PRZECINEK numer strony pierwszej i ostatniej oddzielone półpauzą np. Arch. Hist. i Fil. Med. 2007, 70, 80–85.
b. Nazwisko autora książki i pierwsza litera imienia PRZECINEK tytuł książki pisany kursywą PRZECINEK nazwa wydawnictwa PRZECINEK miasto (kraj) i rok wydania PRZECINEK numer strony pierwszej i ostatniej oddzielone półpauzą np. Hinc S., Spór o społeczne funkcje edukacji, Wyższa Szkoła Zawodowa „Kadry dla Europy” w Poznaniu, Poznań (Polska) 2010, 49–83. - Istnieje możliwość powoływania się także na artykuły zamieszczone w Internecie. W takim przypadku należy podać:
Nazwisko i inicjał imienia autora, tytuł, adres strony internetowej, data pobrania.Bród M., Bibliografia do matury ustnej z języka polskiego: [online],
http://filolozka.brood.pl/bibliografia-do-matury-ustnej-z-jezyka-polskiego/, dostęp 24.10.2008
RODZAJE ARTYKUŁÓW
- Prace oryginalne
– objętość prac nie może przekraczać 30 stron, wliczając w to stronę tytułową, streszczenie, tekst właściwy oraz piśmiennictwo
– tekst doniesienia składa się z następujących części:- Strona tytułowa, która winna zawierać:
- tytuł pracy,
- nazwiska i imiona autorów,
- nazwę instytucji
- Strona druga – streszczenie w języku polskim i angielskim zawierające 200–250 słów, które winno
mieć charakter strukturalny, a więc zawierać: wstęp, cel pracy, metodykę, wyniki i wnioski - Strona trzecia – tytuł oraz słowa kluczowe w języku polskim i angielskim
- Strona czwarta i następne – pełny tekst pracy podzielony na następujące części: wstęp, materiał i metody, wyniki, dyskusja, wnioski i piśmiennictwo.
- Strona tytułowa, która winna zawierać:
- Prace kazuistyczne
– objętość prac kazuistycznych nie powinna przekraczać 10 stron, wliczając w to stronę tytułową, słowa kluczowe, streszczenie oraz piśmiennictwo - Prace poglądowe
– objętość prac poglądowych nie powinna przekraczać 25 stron - Sprawozdania ze zjazdów i recenzje
– objętość sprawozdań i recenzji nie powinna przekraczać 2 stron.